Naturen genom min kameralins

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Gunnel Sörensen - 25 oktober 2011 17:40

Med bil runt Samos

Det var en underbar morgon, som vanligt, men i dag skulle vi hyra bil och köra runt ön.

Biluthyrningen delar lokal med Fritidsresor, jättebra om man undrar något, vi fick vår lilla bil, en getz, faktiskt riktigt rymlig, så bar det i väg.

Vi stannade till strax utanför Pithagorio, morgondimman höll på att lätta och det var så vackert.

Chauffören för dagen var Erling, han var den ende som vågade köra ...och det gjorde han riktigt bra, vägarna var faktiskt  fina, här är det dock en smal grusväg som vindlar sej ner mot kusten.

Vi stannade till i Koumaradei, där låg ett litet fik efter vägen, det var en fantastisk utsikt mot havet och de vackra bouganvillorna inramade det hela.

Vi gav oss iväg igen för att köra ner mot kusten.

Långt där ner ligger en liten by, här var vägen slingrig men ganska bred och fin, det skulle bli annorlunda !!

Färden går vidare mot Ormos Marathokambou,

Det är en fin liten fiskeby på sydkusten, vi parkerar och går på en promenad längst kajen, visst är båtarna helt underbara i sina vackra färger.

Det var inte svårt att hitta en fin restaurang, vi fick sällskap av den här krabaten en söt liten valp av obestämd ras.

Moussakan smakade bra, det tyckte både valpen och jag...

På fotoexpedition.

Härifrån bestämde vi oss för att ta vägen över bergsbyn Marathonkambos, det såg lätt ut på kartan, raka vägen så att säga  för att senare komma ut på stora vägen igen. Lättare sagt än gjort, här fanns inte så många skyltar och när vi kom till byn blev vägen smalare och smalare, och då menar jag verkligen SMALARE, till slut fick vi backa oss ut. Som tur var hade Erling snappat upp hur Grekerna själva gjorde vid sådana knepiga situationer så han slog på varningsblinkersen och sedan var det bara att lägga i backen och köra....

Det dröjde inte länge förrän vi såg havet på den norra sidan igen, jag tror det skulle ta mellan 3 o 4 timmar att ta sej runt ön Samos om man sträckkörde, så det är ingen stor ö.

Nåväl vi stannade på många ställen , här har vi kommit till den lilla byn Potami väster om Karlovasi, här följde vi en liten bäck upp en bit, det låg ett kapell på vägen och det var mycket lummigt och skönt att gå här.

Vattnet var klart och kallt, det finns många sådana här bäckar som kommer från källor i bergen, det är därför Samos är så grönt och bördigt fast det inte regnar på 4-5 månader.

Vi kör längs havet tillbaka mot Kokkari, men innan vi kommer hem tar vi en avstickare till bergsbyn Manolates, här kan man prata om smala och branta vägar, förstår inte hur folket här bär sej åt när de ska ha upp större saker till byn,  Erling fick köra på ettan hela vägen för att bilen skulle orka och krökarna ska vi inte tala om, det var precis så vi kom runt. Vägrenen var i princip ingenting alls bara en brant stenkant och sedan flera hundra meter ner Huuuua.

Väl uppe vid byn svalkade vi oss med nypressad kall apelsinjuice, det var underbart.

Färden ner gick smärtfritt men man fick köra på lågväxel här oxå annars hade väl bromsarna gått åt skogen.

Nu var vi både lite trötta och hungriga så det blev att ta en dusch för att sedan gå och äta en god middag.

Nästa gång kommer sista delen från Samos, välkomna då

Ha det så gött i höstrusket

Av Gunnel Sörensen - 3 oktober 2011 13:31

Så gryr ännu en underbar morgon på Samos.

Inte ett moln så långt ögat når.

Vi bestämmer oss för att överge det underbara vattnet för en dag o bege oss in till Samos stad o Vathi.

Det visade sej vara lättare sagt än gjort, taxi strejkade, vi pratade med hotellvärden och han sa att bussarna gick en gång i halvtimman. Vi begav oss ner till Main street för att invänta bussen, vi var där vid 10:snåret, nu var det ju bara så att bussen inte skulle gå förrän kl 13.00 tidigast. Såååå typiskt.

Det blev att tänka om lite, vi gick o satte oss på ett kafè, åt en god bakelse sedan blev det lite butiker för att få tiden att gå.

Här på Main Street finns en alldeles underbar liten affär som säljer träsniderier, träet är oliv så klart, många vackra ting fanns att beskåda här.

Här sitter även lokalbefolkningen och myser i skuggan, kan tänka de sitter och tittar på alla tokiga turister.

Så kom då bussen äntligen, o vi begav oss iväg. När vi kom fram hade precis skolan slutat så det var väldig rusch o liv. Vi flydde till museet, det var skönt o svalt o mycket intressant att se.

Efter besöket blev det glass, vi hittade en park med stora träd som skuggade skönt.

Nu ska det verkligen bli skönt att komma till lugna Kokkari igen, det blir att duscha och byta om inför middagen i kväll.

Det är en bit att gå om man inte tar sjövägen som jag skrev om i förra delen, men det är fina trappor som kantas av de typiska vitmålade husen med blå dörrar.

Majsan är törstig tror jag, liten kisse i skuggan under stolen och äntligen mat.

En god drink efter maten och lite efterrätt ät inte fel.

Nästa morgon bär det av till stranden igen.

Kite-surfing ser kul ut och vilka farter dom får upp, här ser vi även en båt på den Turkiska sidan av sundet. Man måste förstora för att se, har använt mitt längsta objektiv här, man kan faktiskt se en by eller stad långt där borta.

Vi går upp och äter lite lunch på tavernan vid stranden, min favorit här var omeletten med grönsaker, mmmm...

Kvällen kommer och det är dags för mat igen.

Det fanns ju som sagt många bra matställen, en som var väldigt bra var tavernan vid den lilla bron.

Man ser några av borden här men dom flesta är bakom mej, det ser ut som värsta turistfällan men mörare och godare kött får man leta efter.

Det finns många vackra ting att se här, det behöver inte vara så märkvärdigt, det här kruset hade någon glömt i en nisch till ett källarfönster, kisse ser ut som en riktig panter där han ger sej iväg på jakt efter mat.

Undrar om det blåser mycket här !!!

Ja avslutar med en kvällsbild öve Kokkari, den är tagen med lång slutartid för att få vattnet mjukt.

Nästa gång ska jag skriva lite om vår härliga biltur runt Samos.

Ha det så Gött

Av Gunnel Sörensen - 26 september 2011 19:11

Samos

Ska försöka beskriva den lilla vackra ön och Kokkari som ligger där nära Turkiet, men vi startar på Landvetter, Det är vår Dotter Marianne hennes sambo Michael min Make Erling o jag som reser i väg.

Klicka på bilderna för att se dem större !!!

Vi startar med något lätt efter bilresan, en öl och en macka sitter fint. Sedan är det dags att gå upp och handla lite godis till resan.

Flygplanet en Boing 737 är litet men nytt o fräscht, så det är ok. Försöker fota Majan med linsskyddet på, det här börjar ju bra

Ett foto över Kokkari som jag lyckades ta i all hast innan det var dags att gå ner för landning, de hade varnat för den korta landningsbanan, jag tycker alla verkar korta här i Grekland, men här var det verkligen tvärnit, (på hemresan vart det rivstart så det tjöt i däcken, riktigt häftigt faktiskt) duktiga piloter vi har.

Men nu är vi äntligen här, väskorna kommer snabbt o bussen väntar på oss.

Det är inte så lätt att fota från en buss med skitiga rutor och full fart i kurvorna men några lyckades jag få till, det här är Samos stad, Den ligger fint inbäddad i en vik på nordkusten, de små husen klättrar upp längst bergets sidor och lyser upp den mörka vegetationen.

Vi kommer fram tilll Kokkari, den fina lilla fiskeby där vi ska tillbringa två härliga veckor, bussen stannar vi gåt av, bussen åker, och nu  här står vi med våra väskor och ingen kommer för att hämta dem.

Vi blev ju lovade att bagaget skulle köras upp till hotellet.

Frågar ett par byggnadsarbetare som jobbar i närheten, men de kan ingen Engelska och vår grekiska är inte så bra, kommer att tänka på kartan jag fick på bussen, där finns hotellen utmärkta så det är bara att börja knalla.

Det är verkligen varmt, men snart är vi framme, det ser fint ut. Hotellet ligger på en avsats ovanför stranden, mycket vackert läge.

Vi går upp till rummen.

Hotellet, Majsan och Micke på balkongen,den sköna svala hallen på andra våningen.

Launchen på hotell  Sunrise beach

Det här är utsikten från vår balkong, visst är det vackert, långt där borta i horisonten kan man skönja Turkiets bergiga siluett.

Nåväl nu packar vi upp och sedan blir det en tur till stranden.

Ett underbart klart vatten, härliga mjuka stenar och denna underbara värme, vi njuter några timmar, och vila behövs, man blir lite trött efter resan, vi har ju åkt från Götene kl 0100 Majan och Micke fick ge sej i vag vid 2300 från Öland, så lite möra var vi.

På kvällen tar vi oss ner till byn, det är ingen lång vandring 15 minuter kanske, där nere ligger gott om tavernor, vi slår oss ner alldeles vid vattnet, vi har snart fått in vår mat och låter oss väl smaka. Måste säga att maten var genomgående mycket bra här i Kokkari, kanske till och med den bästa vi ätit i Grekland. Ett ställe jag verkligen kan rekomendera är Posidon, fantasisk service, fina lokaliteter och trevliga ägare.

När vi gick ner till stranden den andra morgonen sprang vi på denna rackare, en muräna som antagligen blivit uppspolad på natten då det gick ganska stora vågor.

Huua, ska man verkligen bada i dag.

Klart man badar, vi har funnit vår plats på stranden, ett litet träd skuggar så där lagom, här är verkligen helt underbart. När tempraturen ligger runt 35C är det skönt att ta sej ett dopp i det lite svala vattnet 25C.

Majan har köpt sej en solhatt, snyggt och förståndigt.

Det snorklas och badas i ett underbart turkost vatten.

Här är det oxå populärt att vindsurfa, den stora stranden bjuder på härlig vind för de som är intresserade,  vår lilla strand är skyddad och vågorna blir inte alls stora här.

Vi har ju fått en fiskare i familjen, klart man måste testa här oxå, nåja det blev ingen middag precis, men katten blev glad.

De smala gränderna och husen med sina blå dörrar var mycket vackra. Mycket blommor fanns det oxå trots torkan som hållit i sej sedan maj månad.

På kvällen gick vi in till byn och åt, ibland blev det en god drink...sedan gick vi hem o satt en stund och lyssnade till vågorna och cikadorna, de var det enda som hördes här, sååå lugnt och skönt. Månen var full, kunde inte låta bli att ta en bild av den.

Jag avslutar första kapitlet från Kokkari med en kvällsbild

Hej så länge...

Av Gunnel Sörensen - 3 september 2011 15:49

Sicket herrans oväder det blev, sådan tur att vi är hos "Majsan"o Micke och kan sitta på deras inglasade balkong.

Sådan otur med vädret, men jag fick lite roliga bilder i alla fall, visst är dom fina i sina färggranna plastskynken, fast en del är ju lite mer traditionella förståss.

Barn är barn o dom bryr sej inte så värst mycket om väder,1. här har handlats något viktigt o stort, så roligt det ska bli när jag kommer hem.

2. Varför ska dom prata så, men jag har ett eget paraply jag.

3.kan hon inte släppa ner mej, det måste väl ändå vara någon som ser dom underbara vattenpölarna??

O så går solen upp o så kommer regnet ner..

Inte bryr han sej ett dugg om det våta, men det finns andra som gör..

Usch o fy

Konstigt att det höll, ser verkligen inte så stabilt ut...

Än så länge går det, men nästa vindpust kan bli förödande..

Tuff kille...

Ton i ton, det gäller att vara rustad.

Är det någon som vill ha glass, jasså inte, idag är han nästan ett hån mot mänskligheten:=)

Ja en del sneglade lite avundsjukt på mej där jag satt med en kopp kaffe o hade det gött. Men det är ju självvalt att gå ut, till o med Kungen var ju ute...med sopsäck o allt.

Ha det gött o ta vara på den vackra hösten

Av Gunnel Sörensen - 10 augusti 2011 17:46

Vi hade länge pratat om att åka till Karlsborg, Far låg där när han gjorde sin värnplikt under åren 1941-45 ca 1 månad varje år, annars var han stationerad på oljeverket på Kinne-Kulle. Nu ville han se hur där såg ut.

Det var en otroligt vacker dag, här på väg mot Karlsborg via Timmersdala.

Klick på bilderna så blir dom större.

Vi fikade utanför Hjo, här är en fin rastplats med utsikt över Vättern.

Så var vi då framme i Karlsborg

För att komma in måste man ta en guidetur, vi valde äventyrsturen, skattjakten var ju för barn.

Äventyr det blev det, röken låg tät nere gångarna där skyttarna stod och kikade ut genom de små gluggarna, smällar o dunder avbröt varandra, familjer med små barn fick ta sej ut då en del barn ju blev vettskrämda.

Men vi försökte hålla takten i de trånga gångarna, jag gick före Far o Erling efter så han inte skulle ramla i allt tumult och mörker, kändes som en evighet innan vi kom ut, jag beundrar verkligen Far som orkade hålla takten, han är trots allt 90+.

Guiden tyckte det var roligt att prata med Far då han ju varit med där under kriget. Vi fick oxå veta en massa om hur det var förr, hur folk levde o hur borgen byggdes, det fanns mycket att berätta, jag kan verkligen rekomendera en tur dit.

Far visar var han exirserade. Här nere på gården har han gått många gånger, dammigt o dant var det när alla trampade omkring.

Här står Far med sina vapenbröder på 40-talet, det är han som står längst ut till höger.

Lite trötta var vi efter den långa vandringen ca 2tim gick vi. Guiden ville gärna visa Far logimentet men tyvärr var det stängt för dagen o personalen hade gått hem, så det får bli en annan gång.

Skulle äta lite efteråt, hittade inget vanligt matställe i Karlsborg så det fick bli Tibro, det var mycket gott med mat.

Avslutar med en bild på Far o hans bror Karl-Erik

Far står till höger i uniform.

Det var det äventyret det, ni kan tro att vi sov gott den natten.

Ha det bra nu alla tills vi ses igen

Av Gunnel Sörensen - 9 augusti 2011 23:01

Lycka var att fota kisse i hans gömsle

Ja hittade dej allt, och han var hungrig efter en hel dags fasta, hårbollar tror jag.

Lycka är att se den tama duvan flyga iväg, trodde ju den var skadad när den ville komma in i köket. Men den var nog bara hungrig.

Brevduvor kan ju flyga lite fel iband.

Lycka är att steka upp kantarellerna jag hittade på min fotorunda.

Så gott !!!

Fler smaskigheter på: http://onsdagstema.blogspot.com

Av Gunnel Sörensen - 7 juli 2011 10:38

Min hemliga trädgård

Du kan klicka på bilden för att se den större.

Om man tar sej tid kan den vanliga trädgården vara helt fantastisk, här några bilder från min senaste fotosession.

Diascian i sin vackraste färg.

Femtunga i motljus.

Lobelia

Salvia i skuggan.

Pelargonens hemlighet

Färggrant o smått, ljusglimtar genom träden ger skön bakgrund.

Nu kommer kvällsljuset, allt blir så vackert o trolskt

Tusenskönorna är så fina i motljus

De är små men så fullbordade, de fångar upp det sista ljuset fint

Till sist den blyga Violen som står där så fint under äppelträdet.

Ha det så gött Alla o njut av Dagen o de små tingen.

Av Gunnel Sörensen - 7 juli 2011 09:52

En liten rundtur med cabben

Första stoppet, Hjo

En man skurar fyren

Vilket jobb i hettan men fint blir det

Kajungen tycker också det är varmt, men den har ju att dricka, hela Vättern.

En And svalkar sej i det klara vattnet.

Vi åker vidare till Karlsborg, här väntas på broöppning, men inte så länge.

Vi äter lite och tittar på båtar.

Vid Viken, vårt fikaställe, har de stängt av bryggan., det föreligger rasrisk, hela brobyggnaden är förskuten. Kanske det är den kalla vintern o isen.

Tycker det är fantastiskt hu de byggt detta tak med hela bjälkar, jag tror det beror på det att taket hat hållt så länge.

Vi tar en fika i alla fall, bron höll, hoppas det finns pengar att reparera.

Vore synd om det bara förfaller, det är trots allt en mycket vacker plats.

Vi styr kosan hemåt, det har varit en skön dag.

Ha det gött o ta det lugnt i sommarvärmen.