Naturen genom min kameralins

Alla inlägg under juni 2010

Av Gunnel Sörensen - 30 juni 2010 13:29

Katter katter katter katter o en igelkott...


Tog mej en promenad ner till Far, skulle fixa lite sommargardiner o städa av lite.

Nu är det så att hos Far tycks katterna trivas, han har två egna, fast en av dom kom dit bara så där, tröttnade väl på att bo med de andra katterna, det visade sej att han hörde till ett ställe som hade måååånga katter, visserligen sköttes dom väl.

Alla kastrerades o fick sina vaccsinationer.

Men alla katter gillar inte att leva i kollektiv, så han,Sigge, flyttade till Far med ägarens goda minne.

Sigge, är en mörkbrun katt med lite vita tecken, snäll o foglig, sedan är det My, hon är nog väldigt snäll, men uppfödd på flaska som hon är tar hon sej friheter o kan vara mycket morsk.

Men far älskar dom lika mycket bägge två.


Detta är katterna som bott hos honom länge. Nu har det dykt upp några nya hyresgäster, den ene har vi sett säkert ett år, vi trodde han bodde i närhetern o körde i väg den, men skam den som ger sej tycktes han mena, för kom tillbaka gjorde han.

Helt plötsligt var han jättekompis med Sigge (han tänkte väl att det var en bra väg att gå), sedan började han stryka sej mot benen på oss som kom dit o ville gärna bli klappad. Då kände vi hur tovig han var, min syster o jag beslöt oss för att uppsöka vetrinären, både för att få bort tovorna o se om det var en hon eller hankatt o om den var märkt men chip.

Vetrinären tyckte det var en vacker katt, så hon var med o sponsrade kisses makeover.

  

Nu är han lite naken-katt på sina ställen men det växer ju ut.

Det var den ene det, så har det kommit en till som ser lite ut som en flodhäst i ansiktet, han har en bred vit plös, men söt är han oxå, vilka katter är inte det.

Så fyra katter samsas nu på gården o det verkar gå bra.

Så till dagens ärende, när jag kom fram såg jag att Far hade ställt ut mat till katterna, men inte var det dom som stod o åt, de satt en bit ifrån o såg måta snopna ut, för där stod en igelkott o åt för glatta livet, katterna körde han bort.

När han skulle gå därifrån kunde jag titta närmare på den o jag tror den är blind, han har varit runt huset ett tag så den hittar väl där o luktsinnet verkar det inte vara något fel på.

Så nu är det fyra katter o en blind igelkott.

Ja sa till Far att han måste vara väldigt populät bland fyrfotingarna, undrar vad som kommer härnäst.

På vägen hem plockade jag lite blommor, tror aldrig jag sett en sådan prakt i dikeskanterna som i år. Prästkragarna är stora o vackra o det finns verkligen mycket av dom, sedan fanns där:rödklöver, johannesört, blåklockor, blåklint kärringtand, gökört, röllika, vallmo, hundkex, vädd, fibblor o mycket mycket mer.

Kanske beror det på att vi bor mitt i en eko-odling, har massa insekter o fjärilar oxå som inte funnits förut.

Nu ska jag ta en kopp kaffe på verandan.

Ha det Gött 

  

Av Gunnel Sörensen - 28 juni 2010 11:42

Midsommar är över, nu kommer den härliga högsommaren, lite regn o mycket sol precis som det ska vara, jag tror det kommer bli perfekt.


Hoppas ni haft det fint där ute i landet, här mitt på gärdet är det som vanligt lite blåsigt, men en fördel med det är att myggen blåser bort.


Har funderat på hur jag ska utforma min blogg, det blir nog lite text o mycket bild tror jag, är inte så duktig på att skriva.


Här kommer min första bild, var ute i går kväll, det var helt sagoligt vackert.

Ljuset är ju något av det viktigaste när man fotograferar o i går var det så perfekt.

Satt nog i en väldigt konstig ställning ganska länge för att resa sej var inte lätt, eller är det åldern, nåja man glömmer allt när kameran är igång, då kan man sitta mitt i en myrstack utan att reagera. Ja kanske sedan när man fotat färdigt, då kan det kännas.

Ha det nu så gott   

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards